Uitstel van beloning

22 jun 2018 | 0 Reacties

Ik wil je graag een kijkje geven in mijn praktijk.

Veel leesplezier, ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Het is donderdagochtend en mijn afspraak met de moeder van Ties staat gepland. Deze moeder is al eerder in mijn praktijk geweest om te praten over haar zorgen.

Ties vertoont vervelend gedrag op school. Hij wil er graag bij horen maar weet niet zo goed hoe hij aansluiting kan vinden bij zijn klasgenootjes. De moeder van Ties ergert zich aan de vreemde manieren die hij hanteert om gezien te worden. Hij vraagt alleen maar negatieve aandacht en daardoor maakt hij geen vrienden maar vijanden.

 

Ook thuis staat de sfeer regelmatig onder druk.

Vader en moeder vinden het lastig om een positieve relatie met Ties te onderhouden.

Ze doen wel ontzettend hun best.

 

Eén van de dingen die ze doen is beloningen uitdelen.

Als Ties iets goed heeft gedaan krijgt hij een beloning.

 

Vol verdriet vertelt moeder deze donderdagochtend dat ze echter nooit die beloning kunnen geven, omdat er steeds weer wat gebeurt waardoor ze hun beloning intrekken. Dit komt eigenlijk doordat ze steeds nieuwe voorwaarden toevoegen om de beloning te kunnen krijgen. Eigenlijk willen ze het positieve gedrag verlengen door steeds wat toe te voegen. Misschien wel in de hoop dat ze nog meer kunnen aanpakken wat nu nog niet lukt.

 

Herken je dit?

Is dit bij jullie thuis ook het geval?

Stel jij ook een beloning in het vooruitzicht maar ga je steeds nieuwe voorwaarden toevoegen waardoor de beloning nooit komt?

Bijvoorbeeld:

 

“Als je in de maand mei elke dag de tafel dekt gaan we samen naar de film.”

 

Het einde van mei komt in zicht.

Het gaat heel goed met tafel dekken maar je stoort je bijvoorbeeld aan de was naast de wasmand.

Je voegt in je irritatie een voorwaarde toe.

 

“We gaan alleen naar de film als je je was in de wasmand gaat gooien!”

 

Sommige ouders voegen steeds meer voorwaarden toe waardoor de irritatie steeds groter wordt en het uiteindelijke filmbezoek helemaal niet doorgaat. Of waarbij het uitje uiteindelijk helemaal niet meer gezellig is omdat er steeds nadruk wordt gelegd op het negatieve en niet op het positieve.

 

Stel je een beloning in het vooruitzicht?

Houd je daar dan aan en voeg niet steeds een voorwaarde toe om die beloning te kunnen krijgen.

Op die manier voelt het goed voor jou als ouder, het is fijn om een positieve boodschap te geven.

En je kind zal trots zijn op wat hij heeft bereikt. Daardoor zal het zich gewaardeerd voelen en zal het de volgende keer gemotiveerd zijn. Het weet als ik mijn best doe en laat zien dat ik het wil en kan zal ik er ook om gerespecteerd worden.

 

Liefs,

Anke

 

P.S.:

Vind je het lastig om beloningen te geven?

Hoe zit het bij jezelf?

Geef je jezelf wel eens een beloning of voeg je dan ook steeds meer voorwaarden toe?

Iets om over na te denken dit weekend.

 

Heb jij je al opgegeven voor de workshop Jouw kind – Jouw spiegel?

Op 5 september duiken we de wereld van het spiegelen.

Ik laat je zien wat jouw kind bedoelt met het gedrag.

Lees hier meer.

Inschrijven voor deze dag kan door me even een mailtje te sturen.

 

P.S.: Voel je vrij om dit bericht te delen met een vriendin waarvan jij denkt dat ze dit ook wel kan gebruiken.

 

Schrijf je in voor mijn workshop Jouw kind - Jouw spiegel!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anke Tragter

Remedial Teaching
Kindertolk
Kindercoaching

Neem contact op

T 0573-256770 / 06-49841642
M mail@anketragter.nl

Gegevens

Dollehoedsdijk 13

7244 RM Barchem