16-11-21 Begrijpend lezen in de bovenbouw - AnkeTragter

Begrijpend lezen in de bovenbouw

21 nov 20160 Reacties

Is het nieuwe mode?

Wat is er aan de hand?

De laatste tijd krijg ik ontzettend veel aanmeldingen voor kinderen met problemen met begrijpend lezen. Het is erg vervelend voor veel kinderen als ze hier moeite mee hebben. Je komt begrijpend lezen namelijk overal tegen.

In bijna elk vak dat aangeboden wordt is het belangrijk dat je begrijpt wat je leest. Vergeet daarnaast het begrijpend luisteren niet. Die twee hebben veel met elkaar gemeen.

De kinderen die ik help bij begrijpend lezen hebben allemaal dezelfde problemen.

Lezen: Ze hebben erg veel moeite met het foutloos voorlezen van een tekst.

Ze lezen te langzaam, maken veel fouten, ze slaan woorden over, leggen klemtonen verkeerd, slaan regels over en ga zo maar door.

Wanneer je niet goed kunt lezen in de bovenbouw is het niet vreemd dat begrijpend lezen een behoorlijke brug te ver is.

Voorstellingsvermogen: Ze kunnen zich geen voorstelling maken van hoe iets eruit ziet.

Als je je geen voorstelling kunt maken van iets dat je leest.

Als je je niet kunt verplaatsen in een andere situatie wordt het heel erg lastig om een verhaal of een stuk tekst echt te begrijpen.

Woordenschat; Ze hebben een minimale woordenschat.

Je kunt je voorstellen dat wanneer je een lage woordenschat hebt je belangrijke informatie mist.

Een kind in mijn praktijk had geen idee wat een hengst was. Daardoor begreep hij niet waar het verhaal over ging, hij miste een belangrijke essentie.

Wat kun je er als ouder aan doen?

Lezen: Blijf het lezen steeds stimuleren.

Ga samen naar de bibliotheek of ga eens naar een boekhandel.

Lees je kind zelf voor, het is ook voor oudere kinderen heerlijk om te luisteren naar een verhaal.

Laat je kind regelmatig zelf lezen. Het maakt niet zoveel uit wat, als het maar leest.

Laat je kind vertellen over dat wat het gelezen heeft. Laat je kind af en toe hardop voorlezen en help regelmatig als dit nog lastig is.

(Hoe je dit het beste kunt doen vertel ik in een volgend blog.)

Voorstellingsvermogen: Doe leuke spelletjes.

Er zijn een heleboel spelletjes te vinden die je kind helpen bij het voorstellingsvermogen.

  • Wie ben ik?
  • Pictionary
  • ja/nee
  • Wat ben ik?

Woordenschat: Ben je bewust van wat je ziet, zegt, meemaakt.

Woorden zijn overal.

Bij alles wat we doen, zien en meemaken gebruiken we woorden.

Als jij je kind wilt helpen bij  het verbeteren van de woordenschat wees je hier dan van bewust.

Maak gebruik  van wat jullie meemaken en waar jullie zijn.

Geef steeds zelf voorbeelden en kijk ook eens of je zelf meer afwisseling kunt maken in je eigen taalgebruik.

Grijp je kans wanneer je verschillende synoniemen kunt gebruiken.

Gebruik ook moeilijke woorden en geef de betekenis er gewoon ‘gratis’ bij.

Ik wens je heel veel succes.

Wil je graag dat ik met je mee denk.

Wil je begeleiding helemaal passend bij jouw kind, neem dan hier contact op.

Anke Tragter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anke Tragter

Remedial Teaching
Kindertolk
Kindercoaching

Neem contact op

T 0573-256770 / 06-49841642
M mail@anketragter.nl

Gegevens

Dollehoedsdijk 13

7244 RM Barchem