Schaamte en hoe je haar de baas wordt

6 sep 20190 Reacties

Vorige week was ik zo verschrikkelijk moe.

Ik ging vroeg naar bed, deed alles wat ik andere moeders adviseer maar het leek niet te helpen.

Ik begon me er zenuwachtig over te maken, werd boos op mezelf, ging mezelf verwijten lopen maken en ik werd er alleen maar meer moe van.

Uiteindelijk heb ik alle afspraken in mijn agenda gecanceld en heb er even helemaal aan toe gegeven.

 

Je zou denken dat ik me opgelucht zou voelen met even die lege agenda, met even tijd voor mezelf.

 

Maar nee.

 

Ik voelde me verschrikkelijk.

Ik schaamde me.

Ik schaamde me voor het feit dat ik toch niet sterk genoeg ben, dat ik afspraken niet na kon komen omdat ik me niet goed voelde.

Ik schaamde me voor het feit dat ik even geknakt was.

 

In plaats van me over te geven en even bij te tanken ging ik wegzinken in het gevoel dat ik niet goed genoeg ben.

 

Ik wilde mijn tijd toch nuttig gebruiken, ik had het gekke idee dat ik niet gewoon op de bank kon gaan liggen met Netflix.

 

Dus pakte ik een boek van Brené Brown

De kracht van kwetsbaarheid.

 

Dit boek lag niet zomaar op mijn nachtkastje te wachten.

Ik kwam er al snel achter dat dit precies het boek was wat ik nodig had op dat moment.

 

Het gaat namelijk over schaamte.

En door het te lezen leerde ik dat het niet erg is om je te schamen.

Dat we het allemaal doen.

 

Je kunt je schamen over;

 

Uiterlijk en lichaamsbeeld.

Geld en werk.

Moeder/vaderschap.

Familie.

Opvoeding.

Geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Verslaving.

Seks.

Ouder worden.

Geloof.

Traumatische ervaringen.

Een etiket opgeplakt krijgen.

 

Lieve lezer, als je de punten hierboven leest, voor welke punten schaam jij je dan wel eens?

En wat doe je met je schaamtegevoelens?

 

Heel veel mensen stoppen dat waar ze zich voor schamen diep weg.

Ze verstoppen het, doen of het er niet is.

Dit is wat de schaamte in stand houdt, wat het zelfs laat groeien.

Hoe meer je het wegstopt hoe erger de gevoelens worden, hoe groter het taboe wordt.

 

Maar hoe pak je het dan wel aan?

Hoe zorg je ervoor dat je schaamte gevoel minder wordt?

Hoe zorg je ervoor dat je schaamtebestendig wordt.

 

Ik merkte het vorige week al.

Ik was even bij een vriendin en ik vertelde haar dat ik me zo moe voelde en dat ik me ervoor schaamde.
We spraken er even over, dat veel mensen op dit moment moe zijn terwijl we net vakantie hebben gehad. Het heeft toch altijd best weer wat tijd nodig om weer in het ritme te komen. We waren aan het delen, ik voelde me niet meer alleen en onbegrepen. Het was fijn dat mijn vriendin luisterde en geen oordeel had.

Ik merkte dat, toen ik naar huis reed, mijn schaamtegevoel een stuk minder was. Ik dacht; het komt wel goed.

 

Als je je beter wilt voelen en je gevoel van schaamte wilt verminderen is het superbelangrijk dat je contact zoekt met anderen. Dat je je ervaring onder ogen durft te zien en dat je het gaat delen met anderen.

Het helpt je wanneer je je gevoelens en je ervaringen deelt met iemand die je vertrouwt. Iemand die geen oordeel heeft maar gewoon goed naar je kan luisteren.

 

Praat over je gevoel en geef ook aan wat je nodig hebt.

Wil je een luisterend oor?

Wil je even rust?

Wil je getroost worden?

 

Daarnaast is het belangrijk om even kritisch naar je eigen gedachten te gaan kijken.

Klopt het wel wat je denkt en voelt. Is het realistisch wat je denkt. Kloppen jouw verwachtingen van jezelf wel? Zou je dit ook van een ander verwachten? Ben je niet te streng en kritisch voor jezelf?

 

In één van mijn vorige blogs schreef ik over de vriend die je ook voor jezelf mag zijn.

Bij schaamte geldt dit natuurlijk ook.

Wat zou je tegen die vriendin zeggen als ze dezelfde schaamtegevoelens zou hebben als jij?

Wat zou je voor haar doen?

Wat zou je haar adviseren?

Hoe zou je haar steunen?

 

Exact dat……..mag je ook voor jezelf doen.

Ik wens je een heerlijk weekend toe.

 

Liefs,

Anke

 

PS.

Ik ga iets nieuws aanbieden:

Resetmomenten voor jou als moeder.

Even echte aandacht voor jou.

Een luisterend oor.

Een opkikker.

Even uiten waar je mee zit.

Met energie en waardevolle tips weer naar huis.

 

Wil je hier meer over weten?

Mail me gerust.

Ik zal er binnenkort meer over delen.

Van Stress naar Yes! 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anke Tragter

Remedial Teaching
Kindertolk
Kindercoaching

Neem contact op

T 0573-256770 / 06-49841642
M mail@anketragter.nl

Gegevens

Dollehoedsdijk 13

7244 RM Barchem